En svensk klassiker!

David
Motala
 
Inom loppet av ett år har jag simmat Vansbrosimningen, sprungit Lidingöloppet, åkt Vasaloppet. Skulle jag också hinna med att cykla runt Vättern skulle det bli vad som kallas en svensk klassiker. Så jag ville förstås göra ett försök på Vätternrundan. Köpte cykel i april och gick med i Östersunds Cykelklubb. Tyvärr var det ju så tokigt att rundan gick av stapeln kort innan vår avresa till staterna. Tänk om jag skulle vara med om en krasch eller något och göra mig illa så det inte gick att resa sen. Krascher är rätt vanligt, cyklar man i klunga (ett eller två led med cyklister) och någon långt fram faller blir det som ett domino.
 
Nå, 22.32 gick startskottet för mig.
 
 
Fy för att cykla natt, säger jag bara. Min mage blir konstig av att träna hårt och äta på natten. Visst är det fint att cykla in i mörkret och sen vara med när naturen och samhället vaknar, höra fåglarna börja kvittra och så. Men det är inte värt det. Hade varit bättre att starta 4 på morgonen. Men annars gick väl cyklingen rätt bra tyckte jag. Drog på lite för mycket till Jönköping kanske. Medvind på västra sidan av sjön upp till Hammarsundet. En mil innan den depån ligger jag själv en sträcka. Man blir trött i ryggen av att ligga böjd över styret så jag släpper händerna från styret och rätar på ryggen. Något gör att styret vinglar till (grus på vägen?), hela cykeln börjar wobbla och jag sopar i asfalten med vänstersidan först. Huvudet slår i hårt, utan hjälm hade det varit kört. Nu blev det bara skrubbsår så efter en koll av att alla lemmar verkar funka fortsätter jag till depån i Hammarsundet för omplåstring. Fortsätter i lugn takt och rullar in i målet i Motala! En svensk klassiker!
 
 
Inte nog med det. Min underbara flickvän belönade mig med en nalle runt halsen och när vi kommit tillbaka till vårt boende överraskade hon med champagne!
 
Det är tack vare Charlott det har varit möjligt. Hon har följt mig på alla tokigheter. Fixat mat, kört bil nätter igenom och allmänt hållt koll på sin tankspridde pojkvän. Tack älskling!
 
Nu väntar äventyret. Imorgon 08.00 lyfter vi från Arlanda mot New York!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandrolf

Jädran anacka, David, vad imponerad jag är. Grymt jobbat! Helt sjukt att du cyklade så nära inpå avresan, det hade vemsomhelst bangat - men inte du! Wow. Nu ser jag fram emot att få följa med till USA :D

2013-06-17 @ 15:52:14
Postat av: Fredrika

Bra jobbat David OCH Charlott! Ser fram emot er första USA-uppdatering :)

2013-06-18 @ 10:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0